pollak 93cm

pollak 93cm

zaterdag 18 februari 2012

Mijn Transducermontage

Bram van viskayaks.nl had me gevraagd of ik m'n transducermontage nog 's wilde laten zien. Ik had het ooit eens bij Rene Sehr gezien op zijn site en ik heb het daarvan afgeleid. Aangezien ik m'n peddel altijd aan de rechterkant van de kajak heb, heb ik aan de linkerkant een van de elastiekdoppen eruit gehaald en aan de binnenkant er een rvs M8 moer ingesmolten. Ik heb de M8 moer dmv wat kleine TIG-lasjes iets groter gemaakt zodat ie goed in het gat klem kwam te zitten en zo de nog warme moer in het gat vast gesmolten.. Met een M10 moer hoeft dit niet maar deze moet je dan wat kleiner maken maar dan moet je dus ook de stang voor de transducer met M10 vast gaan zetten, ik vind dit persoonlijk iets te lomp..


Verder heb ik van een RVS een stangetje gemaakt om de transducer aan te bevestigen, buisje rond 10 met  een knikje zodat de transducer mooi parallel langs de kajak recht in het water hangt met bevestigingsplaatjes voor de montage. Ik heb het originele beugeltje gebruikt voor bevestiging aan het plaatje dat aan het  stangetje zit, zo kan ik door het beugeltje los te halen en dit op een ander stangetje te monteren de transducer ook op mijn adventure gebruiken.. Met een sterknop met M8 draad bevestig ik de stang aan de kajak.

Voordelen van dit systeem:

Beste sonar resultaat
Makkelijk te demonteren
Geen extra gaten in je kajak
Zuignap montage laat nogal eens los (zeker als er een paar krassen in  de romp zitten)
Klapt weg in contact met obstakels

Nadelen:

De transducer zit aan de buitenkant van je kajak wat een paar nadelen heeft, zoals;

oppassen bij een mooie vis drillen (maar dat moet je toch, ook ivm de mirage drive)
de kabel loopt langs de buitenkant (je kan hem natuurlijk wel weg werken maar dan moet je weer gaten gaan boren, ik heb er persoonlijk geen last van)                      

Bij interesse kan je reageren..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten