pollak 93cm

woensdag 11 mei 2011

skarnsundet noorwegen mei 2011

29 april t/m 6 mei zijn we, ik, Daniel en Theo voor een kajakvisvakantie naar het Skarnsundet fjordcenter in midden-noorwegen geweest. Na een lange rit van 2230 km en zo'n 25 uur kwamen we aan op de prachtige locatie met mooi weer.
Na onze spullen uitgepakt te hebben, de kajaks opgetuigd en meteen richting de brug gegaan om onze eerste visjes te gaan vangen, dit lukte vrij snel, een paar gulletjes en een grotere voor Daniel.
's avonds wou ik eigenlijk vroeg naar bed gaan want we waren erg moe natuurlijk maar theo ging nog even op de pollak want die werden vanaf de kant in het haventje gevangen, toch nog maar even een hengeltje opgetuigd en vanaf de steiger een tijdje gevist. Theo had er al snel eentje te pakken, bij mij wilde het niet echt lukken, bleek achteraf dat ik te diep aan het vissen was, ik probeerde de bodem te voelen maar ze bleken hoger te zitten, toen ik een verzwaarde sandeel wat sneller binnenviste knalde er wel een op.. En meteen een mooieEn toen kon ik eindelijk naar bed...
Zaterdag de eerste volle dag op het water, de dag doorgebracht trollend met rapala's met een klein delatavisje er boven als teaser, een aantal leuke gullen gevangen op de deep-tail dancer's en wat koolvisjes op het bijvangertje.
Na de avondmaaltijd die er goed in ging (lekker Theo), de eerste avondsessie gedaan. Bij de brug geprobeerd maar het was erg rustig dus op tijd gestopt.
Zondag zijn we weer gaan trollen maar nu op een ander mooi stuk van het fjord. We hebben heel de dag door goed gevangen, pollak, koolvis, veel gul en daniel en ik een zeeforel

's avonds eerst geprobeerd op de pollak bij de haven, die gaven niet thuis maar theo was al vrij snel naar de brug gegaan en kwam ons later melden dat de koolvis actief was en had een aantal mooie gevangen dus wij zijn rap nog naar de brug gegaan. In de sterke stroming vingen we een aantal grotere koolvissen, keiharde knokkers die geweldige sport gaven op onze lichte spinhengels
Moe maar voldaan als een blok geslapen..

Maandag weer een prachtige dag en met de mooie vangsten de dag ervoor weer dezelfde kant op gegaan en nu nog wat verder gevaren, weer heel veel gul gevangen op de rapala's, soms 2 tegelijk, 2 keer een double hookup dus 2 hengels tegelijk krom. Enige minpuntje was dat ik een grote zeeforel haakte op een plugje maar deze was zo wild en al kopschuddend loste die, AAARRGGHH (was een kilometer verder te horen)
Daniel ving de grootste van de dag, na eerst op ondiep water al een dikke gul gevangen te hebben op een mini-plugje dat ie van mij had geleend ving hij even later op een loodkopje met een 'toverworm' op een meter of 10 diep een echte buffel van zo'n 90 cm..

Dinsdag dus maar weer die kant op gegaan.. En het feest ging vrolijk verder.. Omdat ik met de deep-tail dancers niet dieper als een meter of 5 kwam en na de kneiter van Daniel de dag ervoor. Ben ik wat gaan experimenteren met het trollen van grote shads op een zwaardere loodkop. Gekozen voor een 80 grams loodkop met een losse haak met een 6 inch saltshaker. Doordat de haak los aan de loodkop gemonteerd zit heeft de shad meer actie bij lage snelheden want ik trolde heel langzaam om goed bij de bodem te blijven. Na een paar minuten had ik al succes, een prachtig getekende gul bonkte hard op de 30 grams spinhengel, experiment geslaagd!
Een tijdje later na wat kleinere vissen ving ik zo nog een mooie
Daniel ving op de plug nog een mooie grauwe poon
's avonds weer bij de brug geprobeerd maar daar was het rustig, nog een pollak stek gezocht maar die konden we niet vinden. Terwijl we naast elkaar dobberend langzaam naar de brug toe driften en eigenlijk van de stilte in de schemering aan het genieten waren dachten we eigenlijk gelijktijdig, kunnen we net zo goed wat laten zakken..
Na zo een paar minuten verder driften begon Daniels hengel ineens wel heel krom te staan, Vis! En het was niet klein.. Na een serieuze dril kwamen er 2 dikke pollakken tegelijk boven, 1 op de deltavis en de grootste op de shad. Natuurlijk nog een paar keer geprobeerd maar we vonden er geen meer..

Woensdag kregen we te maken met een weersomslag, meer wind een knobbelig zeetje en enkele stevige buien, sommige met hagel. De watertemperatuur was ook meteen 2 graden lager en dit was ook meteen te merken aan de vangsten, slechts een paar gulletjes. Ik ving nog wel een mooie trollend op de shad maar het was magertjes. Theo daarentegen had van de wind gebruik gemaakt en was zeilend naar een wat verder weg gelegen stek gegaan en had daar op een steil talud op zo'n 20 meter water wel goed gevangen..
's avonds bij het haventje weer op de pollak geprobeerd met de kajak en ving Daniel er eentje en ik 2.

Donderdag hadden we nog steeds te maken met de lagere temperaturen en vingen we wat gulletjes en koolvis. Later op de dag werd het weer weer mooi wat mooie plaatjes opleverde.

Vrijdag was onze laatste dag vissen, het weer was weer mooi geworden. Ditmaal gekozen voor een ander stuk van het fjord waar we nog niet echt geweest waren, hier ving Daniel weer een zeeforel en kwamen we ook een aantal mooie pollakken tegen, vis met turbo! Daniel ving de grootste (alweer;)
Half  de middag gingen we de kajaks opladen om onze laatste avond in Straumen te gaan vissen een dorpje zo'n 10 km verderop. Straumen staat bekend om dat er een van de sterkste stroomversnellingen van Noorwegen is, het water wordt hier door een vernauwing van het ene naar het andere fjord geperst, met volle stroming is het suicidaal om hier het water op te gaan maar naar doodtij toe kan het wel. Het plan was om rond laagwater het water op te gaan en dan zou het nog drie uur duren voor de stoming wegviel voor de kentering. Zo gezegd zo gedaan, gekozen om stroomopwaarts het water op te gaan, ons al trappend met de Hobie's parallel op de stroming mee te laten voeren en dan verderop  waar de stroming minder heftig was te gaan vissen. Hier beleefden we de perfecte afsluiter van een zeer geslaagd kajak visavontuur. Trollend langs en door de stroomnaden vingen we de een na de andere vissen die keihard op onze pluggen en bijvangers knalden, gullen, koolvissen, soms 2 tegelijk. Het kon niet op! Vanaf de kant zijn we nog gefotografeerd door een professionele fotograaf want met 3 hobie's daar vissen was nog nooit eerder gedaan. Als ik deze foto's heb zal ik ze op m'n blog plaatsen.

En zo kwam er een eind aan een zeer geslaagde visvakantie en begonnen we zaterdagochtend aan de terugrit van 24 uur.

Skarnsundet, I'll be back!