pollak 93cm

pollak 93cm

maandag 21 september 2015

Kajakvissen is DE MAX!

Al meerdere keren had ik Christophe uitgenodigd om eens mee te gaan met de kajak maar het kwam er maar niet van. Totdat we na het beursweekend op Maurik allebei een paar dagen vrij hadden en we er op een vroege dinsdagmorgen op uit trokken. Ik had gekozen voor een van mijn favoriete wateren. Geen gemakkelijk water maar lekker beschut en een prachtige omgeving. Christophe vist vaak in de haven van Gent dus dit was wel even wat anders.
Nu maar hopen dat de vis ook nog mee wil werken, want dat valt hier wel eens tegen. Maar na een tijdje krijg ik dan toch de eerste tik en is het hangen. Een fraaie baars geeft goed partij maar als ik ze met de hand probeer te landen gaat het mis. Een vroegtijdige release zeg maar..
Een tijdje later haak ik weer iets wat er hard vandoor gaat. Ik roep Christophe want even denk ik aan een grote snoek. Maar de aanbeet was al vreemd en ik ben er al bang voor, een grote valsgehaakte brasem. Even later tik ik de haak uit een slijmjurk van een centimeter of zestig, naast de kajak.
Christophe had gelukkig ook z'n eerste baars gevangen en voelde zich al helemaal thuis in de Hobie. Bij een volgend stekje lost Christophe z'n eerste snoekbaars naast de kajak en ik mis een aanbeet. We proberen het er nog even maar er gebeurt verder niks. We varen verder en de omgeving word steeds mooier. Christophe geniet zichtbaar en dat was juist de bedoeling.


Als we weer bij een veelbelovend plekje aankomen is het al snel raak. Hier liggen wat meer vissen en m'n maat laat even zien dat hij niet alleen goed vangende aasjes maakt. Hij weet ze ook heel goed te gebruiken. Tik, hangen, snoekbaars. Bam! nog eentje. Tik, mooie baars en binnen no-time sta ik 4-1 achter.

Hoho, meneer zit voor het eerst in een kajak op "mijn" water en laat even zien hoe het moet. Dat kan ik natuurlijk niet op me laten zitten en ook ik vang een baars na er eerder al een gelost te hebben.


Op het volgende stekje is het weer raak, Nou ja, voor m'n vlaamse vriend tenminste. Als hij er vier vangt vang ik er een. Wat een topvisser!



Het zijn vooral de baarzen die het goed doen vandaag. Sterker nog, ik had er hier nog nooit zoveel gezien op een dag. Toch tikt Christophe er ook nog een mooie snoekbaars uit. Mijn blauwe st Krakkie waar hij mee vist is in ieder geval goed gekeurd. En ik krijg er een pak slaag mee.. 


Maar dat geeft niet want een goeie gids laat z'n gast vis vangen, en die gast geniet met volle teugen. En dus geniet ik ook. Het weekend was best stressvol geweest en als ik hem vraag hoe het met de stress is heeft ie daar geen last meer van. "Dit had ik veel eerder moeten doen, dit is de max" Helemaal top dus voor de mensen die wat moeite hebben met het Vlaams..

Zo vissen we vrolijk verder en weer weet meneer ze weer te vinden. Uit een hoekje worden nog een paar baarzen getoverd.


De laatste stek van de dag levert niks meer op en ik heb nog een afspraak met de fysio dus we moeten op de terugreis. Ik ben eigenlijk al aan de late kant dus we moeten een beetje gas geven. Zo krijg je nog een workout als afsluiter. Dat viel nog niet mee voor m'n gast maar als je het dubbele vangt van wat de gastheer vangt moet je niet zeuren natuurlijk, haha..

Maar het is mooi geweest. Het is dat m'n oude outback diezelfde avond nog opgehaald wordt door de nieuwe eigenaar anders was ie mee naar België gegaan. Want dat kajakvissen is toch écht DE MAX!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten