pollak 93cm

pollak 93cm

woensdag 8 september 2010

Ierland 2010

Re: ierlandtripje zonder kayak

Berichtdoor Ronald op 08 sep 2010 21:56
Bij deze m'n (korte)verslagje van m'n Ierlandtripje.

Na aankomst woensdagmiddag, 's avonds vanaf de pier op Conger gevist. Vorig jaar had ik er 1tje gevangen en op een grotere m'n hengel gebroken, Conger heeft de nare eigenschap zich op de bodem vast te zetten namelijk. Dus ik had wat recht te zetten  Na wat makrelen te hebben gekregen van 1 van de schippers kon het afwachten beginnen. Makreel ontdoen van z'n graat, haak 8/0 door z'n kop en laten zakken langs de kade muur. Na een tijdje kreeg ik een voorzichtige aanbeet en deze haalde hetzelfde geintje uit als vorig jaar, hij bleef lekker in z'n holletje zitten.. Ik zat muurvast, maar ik had nu m'n zwaardere boothengel(20-50 lbs) meegenomen en na een tijdje eraan gehangen te hebben kreeg ik er beweging in en kon ik m'n eerste vis naar een trapje slepen waar ik hem kon landen
.Afbeelding
Afbeelding
9kg..
Een half uurtje later kreeg ik weer een aanbeet en deze ging er wel vandoor zodat ik 'm sneller boven kreeg gelukkig.. Deze was nog ietsje groter, zo'n 9.5 kg
Afbeelding
De kop was er af
Donderdag de eerste zeedag waarbij we wat gedrift hebben op pollak en voor anker op de conger en wat nog meer wou bijten. Geen spectaculaire vangsten maar het vissen op pollak met de spinghengel is enorm leuk, nadat je met een shadje of een lange dwarrellijn met een twistertje de bodem hebt bereikt draai je heel langzaam binnen en na wat tikjes is het de kunst om niet aan te slaan maar te wachten totdat de vis het kunstaas vol pakt en ermee vandoor gaat, pas dan kun je de haak zetten en dan moet je slip goed staan.. De eerste run van een forse pollak is namelijk geweldig!
Afbeelding
Bij terugkomst in de haven vanaf de boot nog op zeebaars gevist met kleine makreeltjes..
Afbeelding
m'n eerste ierse zeebaars

Vrijdag gingen we een dagje op de blauwe haai met het geweldige resultaat van het monster van 2.34m.
Ik heb van de filmbeelden een filmpje gemaakt en zal het op youtube plaatsen (is nu aan het uploaden..)http://www.youtube.com/watch?v=WukhIgBgefw
Het is waarschijnlijk de zwaarste vis van het seizoen in Courtmacsherry dus ik ben er heel trots op, ik had er vorig jaar ook eentje maar die was erg tam. Deze was andere koek maar dat moge duidelijk zijn 
Van de 8 runs die we kregen kwamen er 4 aan boord, 1 van 1.70m, 2 van 1.87 en 1tje van 2.34m, ik verspeelde er helaas ook nog 1, dit was ook weer een zeer sterke vis die waarschijnlijk ook wel weer 2m+ was  Ik had waarschijnlijk iets teveel van het materiaal gevergd door de slip te lang op een zware stand te laten staan, beter iets te los en doe je er een kwartier langer over, een wijze les..) We zullen het helaas nooit weten maar ik ben blij dat ik het met de eerste niet had want dan was de mooiste visdag van m'n leven de vreselijkste geweest..

Zaterdag weer normaal gevist voor anker op de bodembewoners, iets te rustig met de vangsten maar er kwamen toch weer een paar mooie vissen boven, een van m'n maten ving een enorme conger die op 2 lb na net geen specimen was.
Afbeelding
Ik ving nog een leuke lengAfbeelding

Zondag onze laatste zeedag die we weer driftend door hebben gebracht op de pollak. Met m'n lichte spinhengeltje die ik normaal gebruik voor de plug weer een paar prachtige vissen mogen vangen die fantastische sport gaven op zulk licht materiaal. tussen de pollakken zat ook nog een mooie gul die ook lekker tekeer ging..
Afbeelding

En zo was de tijd weer omgevlogen en moesten we maandag weer naar huis
Volgend jaar ga ik zeker weer terug..

Groeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten