pollak 93cm

pollak 93cm

woensdag 24 december 2014

Nieuw PR Baars!

Sinds begin dit jaar ben ik field-tester voor Fish Impact, handgemaakte softbaits uit België. De maker, Christophe, maakt erg mooie aasjes die bovendien ook erg goed vangen. En dat ik deze mag testen voor hem vind ik natuurlijk erg leuk. Zo heb ik afgelopen jaar al aardig wat mooie vissen gevangen met zijn creatie’s waaronder een nieuw PR snoekbaars. En die PR’s, tja dat zijn toch wel dingetjes in het leven van een sportvisser. Zo staat mijn Persoonlijk Record, want daar heb ik het natuurlijk over, voor baars sinds maart op 49 cm. Een centimeter verwijderd van die o zo gewilde 50. Voor veel roofvissers een magische grens.
Begin deze week kreeg ik een nieuwe lading testmateriaal. Christophe was weer erg creatief geweest en hij was maandag in de buurt dus zocht ik hem op. Het was al een tijdje geleden dat we elkaar zagen dus dat was leuk. En als je dan ook nog ‘s een hoop mooie aasjes meekrijgt, helemaal top!
Afgelopen zondag kon ik eindelijk aan de slag met de nieuwe shads. Er stond een behoorlijk windje dus koos ik voor een water waar ik nog wat beschutting had. Eenmaal op het water was het plan van aanpak om eerst maar wat te gaan trollen. Een prima manier om een water te verkennen en vis te lokaliseren. Het eerste talud leverde ook de eerste aanbeet op. De nieuwe snoekshad bleek te werken, maar de scherpe tanden hadden alleen de staart te pakken. Want de hengel veerde weer terug en de shad kwam staartloos boven. Nou dat begint lekker, de eerste mooie shad is meteen gesloopt. Maar het geeft natuurlijk wel vertrouwen. Ik probeer de dader natuurlijk nog tot een aanbeet te verleiden maar deze geeft niet meer thuis.
DSC03188Verder dus maar weer, het volgende talud maar ‘s afvissen. Al vrij snel zie ik wat vis op de sonar en ik meen ook een tikje te voelen. Maar eens even verticalen hier. Al vrij snel is het raak, een baars van een centimeter of 30. Ik zie duidelijk meer vis hier liggen dus het is een uitgelezen mogelijkheid om het eens met de dropshot te proberen. Dit is een techniek die ik nog niet zo goed beheers en heb er nog weinig succes mee gehad. En daar wil ik natuurlijk graag verandering in brengen. Ik had dus een licht dropshothengeltje bij en deze bewapend met een v-staartje. Al vrij snel had ik succes ermee, een mooie dertiger trok het hengeltje goed krom. Nou dan, eindelijk succes met de dropshot! Als ik er even later weer eentje met de shad vang probeer ik het nog een keer en vang ik er nog eentje. Best leuk dat dropshotten!
Ik besluit hier later nog maar eens terug te komen want ik heb nog meer water te verkennen namelijk. Na een tijdje krijg ik op dieper water weer een aanbeet. Ditmaal op de hengel met een grote shad. Bedoeld voor snoek maar het ik voel al snel dat het een snoekbaars is. En het is ook geen kleintje want het duurt wel even voor ie zich laat zien. Het is inderdaad een fraai exemplaar van een centimeter of 70, bijzonder mooi gekleurd..
DSC03193Ik hoop hier nog wat snoekbaarzen te vinden maar de straffe wind maakt het behoorlijk lastig om fatsoenlijk de bodem af te vissen. En dus krijg ik er geen meer gevangen. Verder dus maar weer, de luwte opzoeken.. Als het beoogde stuk geen resultaat oplevert is het weer tijd om verder te gaan. Ik ga weer richting het beginstuk en al driftend op de wind vis ik verder. Na een tijdje krijg ik een goeie tik en haak ik weer iets. Het lcihte stokje gaat goed krom en ik denk weer met een goeie snoekbaars van doen te hebben. Ik zeg denk, want even later blijk ik toch echt met een baars van doen te hebben. En wat voor een! Een kapitale baars komt naast de kajak en gelukkig is de eerste poging om ze bij de lip te pakken meteen raak. Deze had ik niet graag verspeeld want als ik de meetlat er bij pak blijk ik eindelijk die mijlpaal te pakken te hebben. 51 cm, BAM!
DSC03196
Hierna kan de dag natuurlijk niet meer stuk, met een grijns van oor tot oor vis ik verder. Een-en-vijftig centimeter, ik herhaal dit nog wel een paar keer vandaag.

Als ik weer bij het beginstekje ben heb ik al vrij snel weer een baarsje te pakken, weer op die Vertical Stripe, want zo heet het bijzonder goedgekeurde shadje. Als ik geen verdere aanbeten meer krijg besluit ik het talud nog wat af te vissen voor ik richting de auto ga. Het is ondertussen eind van de middag en ik wil voor het donker het water af zijn.









Ik vang zo nog twee snoekbaarzen op een shad waar ik al veel succes mee gehad heb. De Dual genaamd, alleen nu in een nieuw kleurtje die Christophe speciaal voor me gemaakt had. Ook goedgekeurd dus..
DSC03203






Een bijzonder geslaagd testdagje komt zo tot z’n eind en met een voldaan gevoel ga ik op huis aan..
Tot de volgende!
Ronald Traas




Geen opmerkingen:

Een reactie posten